علیرضا صدقی آن‌چه بر تهران گذشت

گزارش صد روزه محمدعلی نجفی که در صحن شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد، چنان تکان‌دهنده بود که امکان هر نوع واکنشی را از ناظران و تحلیل‌گران مسائل شهری سلب کرد.
شهردار تهران در این گزارش پرده از روی برخی حقایق برداشت و بعضی مناسبات حاکم بر شهرداری تهران را طی 12 سال گذشته به نمایش گذاشت.
براساس آن‌چه در گزارش شهردار تهران آمده است، اقداماتی که از سوی محمدباقر قالیباف و اعوان و انصار او در شوراهای دوم، سوم و چهارم شهر تهران به وقوع پیوسته وجوهی نزدیک به حمله‌ای همه‌جانبه علیه تهران دارد. گویا مدیران ارشد شهری تهران طی 12 سال سعی کرده‌اند با تمام قوا و در همه زمینه‌ها تهران را از شاخص‌ها و استانداردهای یک شهر ـ به مفهوم واقعی آن ـ تهی کنند.
امروز و بعد از شنیدن این گزارش می‌توان دریافت که چرا تهران شهری است ناایمن، امید به زندگی در آن پایین است، مردمانش بیش از هر نقطه دیگر کشور عصبی شده‌اند، آلودگی‌های خفه‌کننده و ترافیک‌های نفس‌گیر بر آن سایه انداخته، زیرساخت‌های شهری در آن وجود ندارد، نابسامانی فرهنگی به بالاترین حد ممکن رسیده، و سیمایی زشت و غیرقابل تحمل پیدا کرده است.


حالا شاید درک صحیح‌تری از چرایی وجود اکیپ‌های اراذل و اوباش شهرداری به دست آید، از شرکت‌های اقماری متعدد و به کارگیری نیروهای غیرمتخصص در بدنه مدیریت شهری؛ بر فرض صحت تنها 60 درصد از گزارش محمدعلی نجفی، به نیکی می‌توان دریافت که قالیباف و حامیان او، به هیچ‌وجه برای تهران‌داری طرح و نقشه مدونی نداشتند. عدم توجه به طرح تفصیلی تهران را می‌توان نمونه بارز آن دانست.
فارغ از تمام منازعات سیاسی و گمانه‌زنی‌های مطبوعاتی، مردم تهران در انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری به همین نحوه مدیریت شهری «نه» گفتند. آن‌ها بدون اطلاع دقیق از کم و کیف خاصه‌خرجی‌های «آقای شهردار» و منسوبین او، آن‌چه را که طی 12 سال بر تهران گذشته بود، برنتافتند و از تنها امکان مشارکت جمعی استفاده کرده به «جریان قالیباف» پشت کردند. مردم نمی‌دانستند که قالیباف با حفر چاه‌های غیرمجاز تهران را دچار نشست کرده، اما فرورفتن آن را دیده بودند؛ آن‌ها هر روز مجله‌ها و نشریات پر زرق و برق شهرداری تهران را می‌دیدند و در همان روز با مشکلات آسفالت‌های خراب و ترافیک سنگین و آلودگی خفه‌کننده و خدمات ضعیف شهری و زباله‌های بدون متولی تهران دست به گریبان بودند و این‌ها همه نشان از فساد سیستماتیک و سازمان‌یافته در شهرداری تهران داشت.
با این اوصاف، شاید بتوان نقطه عزیمت تحول در مدیریت شهری تهران را پس از مطالعه و انتشار گزارش نجفی دانست. تردیدی نیست که یک سوی این گزارش ناامیدی و ناکامی و دلخوری و افسوس و حسرت است؛ اما سوی مثبت ماجرا را می‌توان در «پایان کابوس قالیباف» دانست. به هر روی، خبر خوب این که قالیباف از شهرداری تهران رفت و حالا پایتخت دویست ساله ایران می‌تواند نفسی به راحتی بکشد و در پی التیام زخم‌های ژرف و عمیقی باشد که طی بیش از یک دهه بر آن رفته است. حالا «تهران قالیباف ندارد» و این بهترین خبر برای آن است.
با تمام این‌ها و علیرغم همه ظلم‌هایی که قالیباف و یارانش در حق تهران و مردم آن روا داشتند، پایتخت ایران هنوز نفس می‌کشد. گرچه سینه تهران بیش از هر زمان دیگری به تنگ آمده، بخش اعظمی از ریه‌هایش را از دست داده و بیشتر به یک محتضر می‌ماند، اما تهران هنوز زنده است.
باید برای این تهران فکری کرد و نباید فراموش کرد که این شهر روزهای بسیار سخت‌تری را هم به خود دیده، درست است که شهرداری قالیباف بیش از سه برابر بودجه سال 96 بدهی دارد، اما تهران تجربه سربلند تحمل 150 نوبت حمله موشکی را در کارنامه دارد. تجربه صدارت میرزا آقاخان نوری را، تجربه صبوری در برابر به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی را، تجربه کودتای 28 مرداد را و بسیاری تجربه‌های دیگر از این دست را در کارنامه دارد.
تهران می‌تواند بار دیگر از پس این همه فشار و مشکل سر بر آورد و همچنان شهری دوست‌داشتنی، مهربان و وفادار باقی بماند. باید تهران را از نو ساخت. دوباره شکل داد و برای درمان دردهای آن چاره اندیشید. مردم می‌دانند که این کار بسیار سخت است. مشکلات فراوان بر سر راه دارد.
حالا نوبت شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران است که پا به میدان بگذارند و کمر همت ببندند تا بار دیگر تهران را شهری قابل سکونت کرده و زخم‌های آن را التیام بخشند. مردم درددل‌های نجفی را شنیدند و با آن همدل و هم‌داستان شدند، حالا نوبت به میدان عمل رسیده است. این مردم امیدوارند که شهردارشان تهران را نجات دهد. باشد که چنین شود...
سایر اخبار این روزنامه
اسحاق جهانگیری: راهکار مقابله با ترامپ وحدت و راه اندازی گفت‌وگوی ملی است «ابتکار» از دلایل مواضع انتقادی حسن روحانی گزارش می دهد رئیس جمهوری مسئول یا منتقد؟ ریاست کمیته ملی المپیک، شغل جدید ابوالمشاغل جدید! صالحی امیری بدون رقیب رئیس شد علیرضا صدقی آن‌چه بر تهران گذشت «ابتکار» از دلایل ناچیز بودن سود واریزی سهام عدالت گزارش می دهد درباره آن 26600 تومان! درگیری مرزی میان هند و پاکستان 7 کشته و چندین زخمی برجای گذاشت جرقه های تکرار بحران میان هسته ای های شبه قاره برقراری بیمه 500 هزار نفر فعالان صنایع دستی به کجا رسید؟ بیمه صنایع دستی در پیچ و خم بوروکراسی واکنش وزارت خارجه به شایعات درباره سفر نفت‌کش ایرانی به مقصد کره شمالی مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بود به بهانه ٢۶ دی ماه، دلایل منتهی به خروج محمدرضا شاه از ایران بررسی شد روزی که «شاه رفت» «ابتکار» از تاثیر کمبود نزولات جوی بر روح و روان مردم گزارش می‌دهد اشک باران و اندوه برف بر چهره ایرانی ها عقب‌ماندگی تاریخی